Digest Logo

„არის არა მხოლოდ ღრმად შემაშფოთებელი, არამედ სრულიად მიუღებელი...“ - რას წერს გიორგი ფხაკაძე

1737554957
მედიცინის ექსპერტი გიორგი ფხაკაძე

„აკრედიტაცია არის პრივილეგია და პასუხისმგებლობა. ეს წარმოადგენს ვალდებულებას სრულყოფილების, უწყვეტი გაუმჯობესებისა და პროფესიონალური სტანდარტების დაცვის მიმართ. თუ კლინიკა ვერ იცავს ამ ღირებულებებს, მისი აკრედიტაციის სტატუსი უნდა გადაისინჯოს“, - ამის შესახებ სოციალურ ქსელში საქართველოს საზოგადოებრივი ჯანდაცვის ინსტიტუტის თავმჯდომარე და ჯანდაცვის ხარისხის საერთაშორისო ექსპერტი, პროფესორი გიორგი ფხაკაძე წერს.

„ბათუმის სამედიცინო ცენტრის თანამშრომლის მიერ გაკეთებული განცხადება, რომ „ლაბორატორიები მუშაობენ ხელოვნური ვირუსების შესაქმნელად ადამიანების გასანადგურებლად“ არის არა მხოლოდ ღრმად შემაშფოთებელი, არამედ სრულიად მიუღებელი. ნებისმიერი აკრედიტებული სამედიცინო დაწესებულების თანამშრომლის მხრიდან ასეთი უსაფუძვლო, კონსპირაციული და შეურაცხმყოფელი განცხადებების გაკეთება ძირს უთხრის კლინიკის სანდოობას და სერიოზულ კითხვებს ბადებს პროფესიონალიზმის, ეთიკის და მტკიცებულებაზე დაფუძნებული მედიცინისადმი მის ვალდებულებაზე.

მსგავსი განცხადება ადასტურებს სამედიცინო კვლევებისა და ლაბორატორიების როლის ძირეულ გაუგებრობას. ლაბორატორიები მსოფლიოში ლიდერები არიან სამეცნიერო ცოდნის განვითარებაში, სამკურნალო მეთოდების შექმნაში და გლობალური ჯანმრთელობის საფრთხეებთან ბრძოლაში. მსგავსი უსაფუძვლო ბრალდებების წაყენება აზიანებს საზოგადოების ნდობას მეცნიერებისა და მედიცინის მიმართ.

პრობლემები და შიშები:

1. მტკიცებულებაზე დაფუძნებული მედიცინის უარყოფა:

მსგავსი განცხადებები პირდაპირ ეწინააღმდეგება მტკიცებულებაზე დაფუძნებული მედიცინის პრინციპებს, რაც თანამედროვე ჯანდაცვის ქვაკუთხედია. ეს ინციდენტი სერიოზულ კითხვებს ბადებს: ნამდვილად იცავს თუ არა კლინიკა მტკიცებულებაზე დაფუძნებულ პრაქტიკებს, თუ ის უგულებელყოფს დეზინფორმაციას და არაპროფესიონალურ დამოკიდებულებას თანამშრომლებს შორის?

2. კომპეტენციის და ტრენინგის ნაკლებობა:

ეს ინციდენტი მიუთითებს სერიოზულ ხარვეზებზე კლინიკის ტრენინგისა და თანამშრომლების მონიტორინგის სისტემაში. როგორ შეუძლია კლინიკას ხარისხიანი სამედიცინო მომსახურების უზრუნველყოფა, თუ მის თანამშრომლებს არ აქვთ მეცნიერების და პროფესიონალიზმის საბაზისო გაგება? ეს ფაქტი მიუთითებს განათლებისა და ანგარიშვალდებულების ნაკლებობაზე.

3. საზოგადოებრივი ნდობის დაკარგვა:

მსგავსი განცხადებები აზიანებს არა მხოლოდ კლინიკის, არამედ მთლიანად ჯანდაცვის სისტემის მიმართ საზოგადოებრივ ნდობას. აკრედიტებული დაწესებულებები უნდა წარმოადგენდნენ სანდოობის და ეთიკური ზრუნვის მაგალითად თავიანთი საზოგადოებისათვის. ეს ინციდენტი ძირს უთხრის ამ მოლოდინებს და ბადებს კითხვებს, ნამდვილად აუმჯობესებს თუ არა აკრედიტაცია კლინიკის ხარისხს.

4. აკრედიტაციის სისტემის ხარვეზები:

აღნიშნული შემთხვევა ასევე აყენებს ფართო კითხვებს აკრედიტაციის პროცესის შესახებ. თუ აკრედიტებული კლინიკა აძლევს თანამშრომლებს საშუალებას, საჯაროდ გამოხატონ ასეთი არაპროფესიონალური მოსაზრებები და არ ამჟღავნებს ანგარიშვალდებულებას, როგორ მოიპოვა ეს კლინიკა აკრედიტაცია? აკრედიტაცია უნდა უზრუნველყოს უწყვეტი გაუმჯობესება და მაღალი სტანდარტების დაცვა, მაგრამ ეს შემთხვევა აშკარად ცხადყოფს პროცესში არსებულ ხარვეზებს.

მთავრობის როლი და ქმედება

ეს ინციდენტი ხაზს უსვამს მთავრობის ჩარევის აუცილებლობას, რათა შეფასდეს საქართველოში არსებული ყველა აკრედიტებული კლინიკა. კონკრეტულად:

• მთავრობამ უნდა ჩაატაროს სრულმასშტაბიანი შეფასება ყველა აკრედიტებული სამედიცინო დაწესებულების ხარისხის და მათი აკრედიტაციის სტანდარტებთან შესაბამისობის დასადგენად.

• აუცილებელია ქვეყანაში მოქმედი ექვსივე აკრედიტაციის ორგანიზაციის სისტემური ანალიზი, რათა შეფასდეს მათი ეფექტურობა და იმის განსაზღვრა, რეალურად აუმჯობესებს თუ არა ისინი კლინიკების ხარისხს.

• მიღებული შედეგების საფუძველზე უნდა შეიქმნას ჩარჩო, რომელიც უზრუნველყოფს, რომ აკრედიტაცია არ იყოს მხოლოდ ფორმალური პროცესი, არამედ მკაცრი, შედეგზე ორიენტირებული სისტემა, რომელიც პრიორიტეტს ანიჭებს პაციენტის უსაფრთხოებას, მტკიცებულებაზე დაფუძნებულ ზრუნვას და ეთიკურ სტანდარტებს.

პასუხისმგებლობის ფართო კითხვა

ეს მაგალითი ცხადყოფს, რომ აკრედიტაცია თავისთავად არ არის ხარისხის გარანტია. ასევე, სერიოზულ კითხვებს აჩენს იმაზე, როგორ იღებენ გარკვეული კლინიკები აკრედიტაციას, მიუხედავად მსგავსი ხარვეზებისა. საზოგადოებას და ჯანდაცვის სექტორს სჭირდებათ გამჭვირვალობა და ანგარიშვალდებულება იმასთან დაკავშირებით, მიაღწია თუ არა ეს აკრედიტაციის სისტემები მათ მიზნებს.

დასკვნითი შენიშვნა:

აკრედიტაცია არის პრივილეგია და პასუხისმგებლობა. ეს წარმოადგენს ვალდებულებას სრულყოფილების, უწყვეტი გაუმჯობესებისა და პროფესიონალური სტანდარტების დაცვის მიმართ. თუ კლინიკა ვერ იცავს ამ ღირებულებებს, მისი აკრედიტაციის სტატუსი უნდა გადაისინჯოს. მოვუწოდებ ბათუმის სამედიცინო ცენტრს და ყველა სხვა აკრედიტებულ დაწესებულებას საქართველოში, გადახედონ შიდა პრაქტიკებს, უზრუნველყონ თანამშრომლების ტრენინგი და პრიორიტეტი მიანიჭონ მტკიცებულებაზე დაფუძნებულ მედიცინას. ამავდროულად, მთავრობამ უნდა დაიკავოს პროაქტიური როლი, რათა უზრუნველყოს, რომ აკრედიტაციის სისტემები რეალურად აუმჯობესებენ ქვეყნის ჯანდაცვის ხარისხს.

P.S. ბათუმის სამედიცინო ცენტრის თანამშრომლის კომენტარი:

ნაკლებად იმუშავებს ლაბორატორიები, რომლებიც ხელოვნურ ვირუსებს შეიმუშავებს ადამიანების გასაწყვეტად. აი, ესენი ხართ თქვენ. ღმერთისთვის მიმიბარებია ყველა ბოროტი ადამიანი და მისი საქმეები, ამინ“, - წერს გიორგი ფხაკაძე.

 

 ასევე დაგაინტერესებთ:

„მრავალწლიან ემიგრაციაში დაასრულე შენი სიცოცხლე“ - ათენში კიდევ ერთი ქართველი გარდაიცვალა

⭕„მისია შესრულებულია, გილოცავ ამერიკის მოქალაქეობას!“ – რას წერს ნინი შერმადინი?

⭕22 იანვარს თემურ წიკლაურის დაბადების დღეა - იგი დღეს 79 წლის გახდებოდა